ماجرا و نقد و بررسی بازی call of duty:world at war
جهان در جنگ، نام پنجمین بازی اصلی مجموعهی ندای وظیفه است که توسط استودیو تریآرک ساخته شد و اکتیویژن مانند همیشه انتشار بازی را بر عهده گرفت. بر خلاف تصور بسیاری، «جهان در جنگ» در شاخهی بازیهای جنگ جهانی دوم مجموعهی Call of Duty قرار نمیگیرد و به نوعی پیشدرآمد سری بلک آپس محسوب میشود. تریآرک برای ساخت بازی از موتور بازیسازی استفاده شده در بازی «جنگاوری مدرن» استفاده کرد اما مقدار زیادی دستخوش تغییرات شد. تخریبپذیری بیشتر، تاثیرپذیری عوامل محیطی و همینطور پوست و لباس شخصیتهای بازی نسبت به آتش و سیستم آب پیشرفته از جمله تغییراتی بود که تریآرک در موتور IW 3 Engine به اعمال کرد. تریآرک در بازی جدید خود از بازیگران مطرحی مانند کیفر ساترلند و گری اولمن برای صداپیشگی شخصیتهای اصلی بازی بهره گرفت. همچنین بیشتر عوامل محیطی و انیمیشنهای بازی با استفاده از تکنولوژی موشن کپچر ضبط و به داخل بازی اضافه شد تا به واقعیتر کردن هر چه بیشتر بازی کمک شود. تریآرک با اینکه بازی را بر خلاف نسخهی چهارم مجموعه، باز هم به دوران جنگ جهانی دوم آورد، اما از لایهی واقعیت رویدادهای آن دوره برای روایت داستان خیالی خود استفاده کرد. تریآرک با این کار، زمینه را برای شروع داستان اصلی خود یعنی بلک آپس آماده کرد. داستان و گیمپلی «جهان در جنگ» همان طور که از اسمش پیدا است، در جبهههای ژاپن و اروپا دنبال میشود که به حساسترین و خونینترین نبردها میپردازد. تریآرک سعی کرد مانند اینفینیتی وارد، تمرکز خاصی روی شخصیتهای اصلی داستان داشته باشد و تا حدی هم توانست موفق ظاهر شود. برای مثال، شخصیت ویکتور رزنو با صداپیشگی گری اولدمن، توانست به خاطر حضور موثر و البته کارگردانی شدهاش در بازی، از شهرت خاصی برخوردار شود. «جهان در جنگ» اولین بازی از سری ندای وظیفه بود که بخش زامبی را به این مجموعه آورد. برخلاف چیزی که تصور میشد، زامبیهای ندای وظیفه توجه بسیاری را به خود جلب کردند و کم کم جای خود را در بازیهای آیندهی مجموعه حتی شمارههایی که توسط اینفینیتی وارد ساخته شد، باز کردند. تریآرک ریسک زیادی را برای ساخت یک بازی بر اساس جنگجهانی دوم به جان خرید، زیرا استودیو اینفینیتی وارد به کلی جهت مجموعه را عوض کرده بود و به قدری هم این کار آنها موفق بود که بسیاری عقبگرد و پرداختن دوباره به جنگجهانی دوم را شکستی حتمی میدانستند. با این حال، «جهان در جنگ» بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت و میانگین امتیازات 85 درصد را در وبسایت متاکریتیک کسب کرد. ناگفته نماند که تاخت و تازها به این بازی ادامه داشت تا جایی که مجلهی رسمی ایکسباکس، Call of Duty: World at War را به یک بستهی الحاقی تا یک بازی کامل تشبیه کرد. «جهان در جنگ» را میتوان خشنترین بازی مجموعه تا آن زمان دانست. برخلاف نسخههای پیش از آن و حتی «جنگهای مدرن» که درجه سنی M را دریافت کرده بود، در این بازی شاهد قطع عضو، سوختگی و حتی انفجار سربازان بودیم و از طرفی، صحنههای خشن مانند کشتارهای جمعی و شکنجه به وفور مشاهده میشد. این ویژگی مورد تحسین برخی منتقدان قرار گرفت. ندای وظیفه: جهان در جنگ توانست تا ماه ژوئن سال 2009 بیش از 11 میلیون نسخه فروش داشته باشد. در گزارش ماه نوامبر سال 2013 آمده است که «جهان در جنگ» به فروشی بیش از 15.7 میلیون نسخه تا آن زمان دست پیدا کرده است.
- لینک منبع
تاریخ: جمعه , 26 آذر 1395 (15:56)
- گزارش تخلف مطلب